Sofia Ribi este păpuşa curioasă care a investigat dulapurile (atât al ei, cât şi ale prietenelor) cu produse cosmetice pentru a afla mai multe despre ce se stă ascuns în spatele codurilor de pe ambalaje, pe care cele mai multe dintre noi nu le ştim descifra. Despre valabilitatea produselor cosmetice, un articol bine documentat pe care păpuşile l-au printat, adăugând încă o filă dicţionarului de beauty. Un must-read & must-learn cu recomandare, tuturor iubitoarelor de beauty.
Îmi doresc de multă vreme să scriu un material pe acest subiect. M-am confruntat adesea cu întrebări din partea prietenelor, legate de diverse produse, însă o întâmplare recentă m-a convins: am dăruit unei prietene un produs cosmetic și, ca de fiecare dată, mă așteptam să primesc feedback. Acum a întârziat să apară. La insistențele mele, mi-a mărturisit că nu a folosit produsul pentru că era… expirat. Așa cum ați anticipat, probabil, deja, produsul nu era expirat, ci avea formulată o modalitate mai ciudată de notare a datei de expirare. Așadar, iată rezultatul. Un material despre toate codurile diferite pe care le dezvăluie produsele noastre iubite.
Olivia vă povestea anul trecut într-un material legat de valabilitatea produselor despre unul dintre cele mai importante marcaje aflate pe cosmetice – cutiuța care arată valabilitatea produsului din momentul în care acesta a fost deschis. Vă invit să-l recitiți. Cutiuța aceea este esențială.
Să trecem la treabă
De cele mai multe ori căutam pe produs formularea: “A se utiliza de preferință înainte de:” urmată de data expirării, însă producătorii ne dau de multe ori bătăi de cap.
Spre exemplu, pe un tratament leave-in pentru păr regăsim formularea: „A se folosi de preferință înainte de: 1121 OGL MD: 17/07/2012” Păi… 17 a7a 2012 a trecut demult, e replica ce vine în mintea oricui. Însă… MD este abrevierea pentru “Manufacture Date”, data fabricației pentru produs.
1121 reprezinta valabilitatea produsului exprimată în zile. Așadar, începând din 17 iulie 2012, produsul este valabil până la 12 august 2015.
Cutiuța de pe ambalaj arată 18M. Așa cum ne-a povestit și Olivia, aceasta reprezintă valabilitatea produsului din momentul în care a fost deschis. Așadar, odată ce începem să folosim produsul, acesta este valabil pentru următorul an și jumătate, indiferent de data la care îl deschidem. Important este ca această perioadă să se încadreze în cei 3 ani de valabilitate.
De reținut: MD = manufacture date
Urmăriți atent marcaj și nu îl confundaţi cu EXP (expiration date). S-ar putea să ratați multe produse minunate!
Voi trece la un alt exemplu și voi lua la testat produsele L’Oréal pentru că acestea au o modalitate de exprimare a valabilității mai aparte. Veți observa acest lucru în exemplele următoare. Dar între timp, să lămurim un pic ce înseamnă produse L’Oréal. Garnier, Maybelline, Vichy, La Roche Posay, Lancome și YSL sunt doar câteva dintre brandurile din portofoliul companiei. Găsiți lista completă aici.
Cod tip GD132
Prima litera indica fabrica (B sau G):
Exemplu: B = codul fabricii din Spania, Burgos
G = codul fabricii din SUA
A doua literă indică anul de fabricație unde A reprezintă anul 2004:
B – 2005; C – 2006; D – 2007; E – 2008; F – 2009; G – 2010; H – 2011; J – 2012
Cele trei cifre reprezinta în a câta zi a anului a fost fabricat produsul.
- Spre exemplu, uleiul de par pentru protecție solară de la Matrix are codul BF016, ceea ce înseamnă că acesta a fost produs pe 16 ianuarie (016) 2009 (litera F) în fabrica din Spania, Burgos.
Cod tip 32E601 sau 44FN05
Primele două cifre indică țara în care a fost fabricat produsul, care pe mine nu prea ma interesează.
Prima litera indică anul fabricației unde A reprezintă anul 2004:
B – 2005; C – 2006; D – 2007; E – 2008; F – 2009; G – 2010; H – 2011; J – 2012
Cel de-al patrulea caracter arata luna: cifrele de la 1 la 9 reprezinta lunile ianuarie- septembrie, iar literele O, N si D sunt pentru octombrie, noiembrie și decembrie.
Ultimele două cifre reprezintă în a câta serie de fabricație a lunii respective a fost fabricat produsul.
Exemplu: crema Normaderm de la Vichy are codul 54J107, ceea ce înseamnă că produsul a fost fabricat în ianuarie 2012 (J1). Simbolul PAO indică faptul că aceasta poate fi folosită timp de 12 luni de la deschidere. Valabilitatea generală a produsului este de 30 luni de la data de fabricație, așadar până în iulie 2014.
Știu că toată povestea cu aceste coduri sună complicat, dar scopul meu era acela de a vă demonstra că există o explicație pentru ele. Ce trebuie să rețineți din exemplele de mai sus este că trebuie să verificați cu atenție simbolul cutiuței deschise – este foarte important să nu depășim acel termen de valabilitate.
Documentarea mea a mers mai departe, către legea privind produsele cosmetice (Legea nr. 178/2000 (r1)), dar mi-am dat seama că (aproape) nimeni nu are timp să citească extrase din lege. Dacă totuși simțiți nevoia unor informații suplimentare, puteți citi legea la finalul acestui articol.
Ideal ar fi să aplicați un sticker (din acela pe care se scriu prețurile la magazin) cu data la care ați deschis produsul. În acest fel nu veți depăși cu siguranța limita indicată de cutiuță.
Verifică online valabilitatea produselor
Dacă totuși aveți produse deja deschise, există și o soluție mult mai la îndemână – checkcosmetic.net. Este un calculator cosmetic care are in memorie peste 170 de branduri. E drept că nu garanteaza 100% rezultatul, dar din verificarile de până acum nu s-a înșelat.
Sper că informațiile v-au fost de ajutor și sper că pe lista următoare de cumpărături va exista și rola de stickere!
Cu drag,
O păpuşă curioasă
Buna seara ,un produs Sua mfg date 04/11 x1
intrebare cind expira produsul?
Irina, produsul tau are imprimat pe ambalaj si cutiuta cu simbolul 6, 12, 18 sau altul?
Informativ acest articol si chiar cautam asemenea informatii
Ne bucuram ca ti se pare util, Maria, speram ca Sofia sa vina si cu o continuare, sunt multe de aflat legat de acest subiect.
[…] valabilitatea produselor cosmetice, p?pu?ile au mai consemnat aici ?i […]
[…] aproximativ “spre maximum” patru. Deci produsul în cauz? este o investi?ie, un ulei cu termen generos de valabilitate, 18 luni de la deschidere, adic? aproximativ timpul real de care ai nevoie pentru a-l […]
Atunci de ce cer cei de la opc ca produsele deschise sa aiba eticheta cu descchidere pana in 6 luni? Asta intr un salon de frumusete..indiferent de el crena gel fixativ spuma ulei.ca de ex fixativul nu oxideaza la fel ca si crema de fata..
Laura-doll, Papusa-Sofia, cea care semneaza materialul de mai sus, l-a scris pentru noi, papusile cititoare care utilizeaza produsele acasa.
OPC-ul are regulile sale, de aceasta pe care ai notat-o nu stiam. Oricum, mi-e greu sa cred ca un produs intr-un salon poate sa mai aiba continut dupa 6 luni de la deschidere, acolo produsele se consuma mult mai rapid, fiind vorba de multe cliente.
Ma gandesc ca termenul dat de OPC poate avea legatura si cu faptul ca anumite produse sunt deschise mult mai des decat ar fi daca ar fi la noi acasa. Astfel, sunt mai expuse contaminarii cu bacterii din aer. Pentru produsele gen fixativ sau cu sisteme de inchidere-deschidere bine gandite nu inteleg exact de ce aceasta regula, probabil e mai simplu sa le inglobezi sub aceeasi reglementare.
Ne mai interesam si speram sa revenim cu date concrete, multumim de intrebare si pentru ca ne citesti 🙂